maandag 2 mei 2011

Met de boot naar Terschelling

Vorige week verscheen een bericht op nu.nl over de veerdienst naar Terschelling. De eerlijkheid gebied te zeggen dat dat bericht oorspronkelijk afkomstig was uit de Telegraaf. Het bericht ging over de veerdienst naar Terschelling verzorgd door Rederij Doeksen. Volgens het bericht blijkt uit vertrouwelijk e-mailverkeer dat topambtenaren samenspanden met de leiding van de rederij om nieuwkomers te weren. Doeksen bleef hierdoor de enige aanbieder van veerdiensten naar Terschelling en dit leverde Doeksen jaarlijks een winst van ongeveer twaalf miljoen euro op. Aldus het bericht.

De e-mails zijn gelekt door een klokkenluider van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het gaat om vier computerschijven met 3500 interne e-mails van de directie Rijkswaterstaat. De schijfjes zijn bezorgd bij de drie ondernemers die met de nieuwe veerdienst Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) hebben geprobeerd het monopolie van Doeksen te breken.

Als het waar is dat een ministerie en (hoge) ambtenaren hebben meegewerkt aan het in stand houden van het monopolie van Doeksen dan vind ik dat heel schokkend. Ik vind het vreselijk dat blijkbaar burgers hun eigen bestuur niet kunnen vertrouwen. Want de burgers zijn uiteindelijk de dupe van het monopolie van de veerdienst, zij betalen immers de kaartjes voor de boot. Waarom ambtenaren aan dit soort zaken mee zouden werken is mij een raadsel. Zij zouden zich toch moeten realiseren dat hun baan er is om de burgers te dienen en dat met dit gedrag alleen Rederij Doeksen is gediend. Maar misschien ben ik wel heel naïef.

Wat mij betreft worden de uitvoerende ambtenaren en hun leidinggevenden, als na onderzoek blijkt dat andere rederijen inderdaad zijn tegengewerkt, hiervoor zwaar gestraft. De klokkenluider mag wat mij betreft een lintje krijgen. Ik ben geen fan van lintjes, maar ik denk dat het belangrijk is een voorbeeld te stellen. Een goede overheid doet soort dingen namelijk niet, een goede overheid gedraagt zich en als het dat niet doet corrigeert het zichzelf.

Aan de ene kant vind ik het erg dat dit misschien is gebeurd, aan de andere kant is het wellicht hoopgevend dat dit soort dingen uitkomen. Ik weet niet of in bijvoorbeeld België dit gedrag boven tafel was gekomen. Misschien is het dus enkel het bewijs dat het systeem werkt.

3 opmerkingen:

  1. Op zich mee eens.

    Maar het is wel iets genuanceerder misschien.

    Doeksen verdient in de zomer goed geld inderdaad. Maar in de wintermaanden gaat er heel veel geld bij elke dag. Voor Doeksen zou het dus vele malen interessanter zijn om de veerdienst te sluiten van oktober t/m maart. Dan zou de winst van 12 miljoen (op hun omzet een normale gezonde winst volgens mij, geen woekerwinst), veel en veel hoger zijn.

    De concurrent die nu zo hard roept en gilt is dat ook precies van plan: In de zomermaanden lekker veel geld verdienen en in de wintermaanden de boel dichtgooien en Doeksen het verlies laten pakken.

    Dat onze overheid het belangrijk vindt dat Terschelling ook in de winter bereikbaar is en daarom Doeksen daarin steunt, vind ik niet raar. Er is voor Doeksen immers geen enkele reden denkbaar om in november te gaan varen. Ze doen het echter wel en daar zal iets tegenover moeten staan.

    Uiteraard moet dit heel goed uitgezocht worden en als het unfair blijkt te zijn, moet er worden ingegrepen. Maar ik wacht even met mijn oordeel.

    Wil ook graag eerst de relatie van de klokkenluider tot het bedrijf dat de zomerveerdienst uit wil baten kennen......of ben ik dan te cynisch over de mensheid?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat van die zomer- en winterdiensten wist ik niet, viel ook niet uit t bericht af te leiden. Maar als dat zo is, vind ik dat zowel doeksen als een nieuwe rederij de winterdiensten zouden moeten opvangen. Lijkt mij dat daar wel een redelijke regeling voor te verzinnen moet zijn..

    En nee, denk niet dat je cynisch bent, ik verbaas me tegenwoordig nergens meer over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zijn die emails in een soort wikileaks terug te vinden?? zou fijn zijn om ze zelf te kunnen zien..

    BeantwoordenVerwijderen