woensdag 5 januari 2011

Goede voornemens

Al zo ongeveer mijn hele leven droom ik ervan vier weken vakantie te hebben op een tropisch eiland om daar dan alle boeken te lezen waar ik de afgelopen jaren niet aan toe ben gekomen. Die vakantie is er eigenlijk nog nooit van gekomen. Er zijn wel vakanties geweest waarbij ik meer las dan anders, maar echt een vakantie lang full time lezen, dat is me nog nooit gelukt. Over het algemeen bestaan mijn vakanties toch uit het bezichtigen van een hoop toeristische bezienswaardigheden en blijft er alleen hier en daar een uurtje of een avondje over om te lezen. Misschien is dit een verbeterpuntje voor de toekomst: minder ambitieus op vakantie en meer uitrusten en lezen. Omdat ik net een kind heb gekregen verwacht ik dat dat eerste wel gaat lukken maar vrees ik dat die laatste twee dingen er niet in zitten de komende jaren.

Mijn zwangerschapsverlof zit er nu bijna op. Ik ben vier maanden vrij geweest. Ik begon aan mijn verlof met een stapel boeken in mijn nachtkastje en eindig mijn verlof met een stapel van vergelijkbare hoogte. Ok, ik had vooraf niet verwacht dat ik heel veel zou lezen. Zwangerschapsverlof is toch bedoeld voor andere zaken dan lezen. Toen ik zwanger was, was ik eigenlijk te moe en toen ik bevallen was, was ik respectievelijk te moe of te druk. Niet verwonderlijk en ik voel me dan ook niet vervelend als ik naar de stapel kijk. Maar iets meer boeken van de stapel wegwerken was toch wel fijn geweest.

Ik heb welgeteld drie boeken gelezen tijdens mijn verlof: Meindert Fennema – Geert Wilders, Ernest van der Kwast – Mama Tandoori en Bert Natter – Begeerte heeft ons aangeraakt. Toch netjes, ik denk dat niet heel veel mensen tijdens hun zwangerschapsverlof nog aan een boek toe komen. Maar ik ben dan ook gezegend met een enorm makkelijke baby die net als haar moeder heel veel van slapen houdt, dat scheelt.

Overigens heb ik ook nog zes boeken over zwangerschap, bevallen en opvoeden gelezen, maar aangezien deze boeken nou niet echt vallen onder de noemer literatuur, reken ik ze niet mee. Ik las een boek met de toepasselijke titel ‘Zwanger’, Zwangerschap en opvoeden voor Dummies, Regelmaat en Inbakenen, Veilig bevallen en ook Veilig door de Kraamtijd en Oei ik Groei. Ik raad maar weinig van deze boeken echt aan, over het algemeen spraken de boeken elkaar tegen en werd ik er erg onzeker van. Nadat ik alle boeken veilig had opgeborgen in ons tv meubel voelde ik me een stuk beter en kwam ik ook weer aan echte boeken toe.

Op de stapel in mijn nachtkastje liggen nu nog: Robert Schnakenberg – Secret lives of the supreme court, Herman Koch – Het diner, Martin Bosma – de schijn-elite van de valse munters, Mark Stein – How the states got their shapes, Column McCann – Laat de aarde draaien (ik ben ongeveer halverwege), Bill Bryson – At home (ben op pagina 25), Laqueur & Rubin – The Israel-Arab Reader, Paolo Giordano – De eenzaamheid van de priemgetallen, Reif Larsen – The selected works of T.S. Spivet, Jens Lapidus – Snel Geld (ben bij hoofdstuk 4) en Ray Bradbury – Fahrenheit 451. Elf boeken dus. Ik neem me voor deze boeken het komende jaar te gaan lezen. Ik zal voor de geïnteresseerden verslag uitbrengen van mijn vorderingen en hoop dat deze column als motivatie dient om snel door te lezen. En dan maar hopen dat er voorlopig niks nieuws op de stapel komt.

1 opmerking:

  1. Wat een mooi voornemen! Ik heb op vakantie 4 boeken weten te verslinden:
    Het Pauperparadijs, ja leuk doen hoor en spannend echt een aarader
    De Donkere Kamer van Damokles - iedereen las het op de middelbare, ik lees het iig voor mijn middelbare leeftijd
    The Rock Bible - eigenlijk een boek van R maar ik had m stiekem eerder uit
    The Secret Scripture - onderhoudend, tot de plotwending aan het einde en dan stort het als een kaartenhuis in elkaar.

    Nu ben ik boekloos, en dat voelt ook doelloos. Misschien toch nog maar eens in jouw lijstje speuren Eef!

    BeantwoordenVerwijderen