vrijdag 24 december 2010

Oppervlakkig en dom

In Amerika is het een bekend fenomeen: de socialite. Het is iemand die deelneemt aan sociale activiteiten voor de rijke elite, en is vaak zelf ook rijk (of doet alsof). Zij (of hij, maar ik ken eigenlijk geen mannelijke socialites) neemt bijvoorbeeld deel aan fund-raisers (iets met goede-doelen-dingetjes doet het altijd leuk), om zo haar sociale status te vergroten. Ze is vaak heel erg beroemd maar niemand weet precies waarom. De socialite hoeft namelijk niet echt iets te kunnen en dat is meteen het grote verschil met andere beroemdheden. Die kunnen vaak heel goed zingen of rappen of acteren of dansen, sommigen kunnen dat zelfs allemaal en nog tegelijkertijd ook, en hoewel het niet altijd mijn smaak is, begrijp ik dan ook wel waarom deze mensen beroemd zijn. Ze kunnen iets.

De socialite kan ogenschijnlijk niets. Ze is vaak wel mooi en lacht de hele tijd, en ze hangt vaak aan de arm van een rijke man. Een typisch voorbeeld van een socialite is Paris Hilton. Als ik je vraag naar de baan van Paris Hilton, wat zeg je dan? Geen idee, toch? Lindsay Lohan, die ook vaak in het nieuws is met iets waar je niets voor hoeft te kunnen, namelijk zuipen en coke snuiven, is van oorsprong actrice, daarom is ze beroemd. Logisch dus dat er over haar wordt geschreven. Bij Paris Hilton is het juist andersom. Ze is geboren als socialite. Ze hoefde niks te kunnen, want ze komt uit een rijke familie, maar niets doen gaat ook vervelen, dus is ze alle feestjes in Hollywood gaan aflopen, samen met haar vriendin en mede-socialite Nicole Richie.

En wat doet ze het goed! Veel mensen hebben een hartgrondige hekel aan Paris Hilton. Ze vinden haar een leeghoofd, ze zeuren over dat ze te dun is, dom, lelijk en niks kan. Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat veel marketingbedrijven iets kunnen opsteken van de manier waarop Paris een product (zichzelf) in de markt heeft gezet. Door een dommige, extravagante en extreme levensstijl aan te meten, wil iedereen zien wat Paris doet. Paris en Nicole gaan het platte land op om geld te verdienen? Kassa! Iedereen kijkt naar hoe oppervlakkig en dom die meiden zijn. Is dat dom? Of is dat juist heel slim?

Nu ook weer: Paris heeft een eigen motorrace-team in het leven geroepen. Dat kan natuurlijk niks zijn. Maar kijk nou eens naar hoe ze haar team heeft gepresenteerd.
Dat noem ik geniaal. Ok, erg stijlvol is het niet, maar iedereen wil het zien. Vol bewondering of vol afgrijzen, dat maakt Paris Hilton niet uit, ze verdient er goed aan. Inmiddels heeft ze pappies miljoenen al lang niet meer nodig om haar luxueuze levensstijl te bekostigen. Ik denk dat Paris Hilton helemaal niet het domme, oppervlakkige meisje is waar de meesten haar voor houden. Volgens mij is ze een gewiekste zakenvrouw. Als ik een videoclip van haar zie waarin ze hijgerig zingt, of als ze weer een of ander smerig parfum lanceert, als ze op zoek gaat naar een nieuwe beste vriendin, dan klap ik in mijn handen, knap gedaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten