maandag 6 december 2010

Oliebollenkraam

Het einde van het jaar nadert en als gevolg daarvan duiken de oliebollenkramen weer op. Het valt me op dat werkelijk elk winkelcentrum in Nederland, nou ja, bijna elk winkelcentrum dan, een oliebollenkraam heeft staan. In ieder geval hebben alle winkelcentra in Suburbia en omstreken waar ik recentelijk ben geweest, en geloof me, winkelcentra zijn op dit moment mijn ‘uitje’, een oliebollenkraam. Ik zag zelfs oliebollenkramen in de binnenstad van Den Haag en oliebollenkramen op verschillende stations.

Als alle winkelcentra van Nederland een kraam hebben dan zijn er heel veel oliebollenkramen in Nederland. Ik vraag me af waar al die kramen blijven als het geen oliebollentijd is. Mijn moeder zei dat ze dan op de kermis stonden, maar zoveel kermissen zijn er echt niet in Nederland. In Suburbia komt misschien één keer per jaar een kermis langs voor een paar dagen en die heeft maar één oliebollenkraam. Er zijn nooit genoeg kermissen in de rest van Nederland om al die kramen die nu in Nederlandse winkelcentra staan te laten.

In Nederland moeten dus gedurende het ‘reguliere’ jaar veel oliebollenkramen in de opslag staan. Ze staan misschien wel in caravanopslagplaatsen of op boeren erven of in schuren of in heel grote garages. Of er is ergens een heel grote oliebollenkraamopslagplaats. Elk jaar ergens eind oktober komen alle eigenaars daar één voor één hun kramen ophalen om zo snel mogelijk naar hun vaste verkooppunt in een Nederlands winkelcentrum te rijden. Van oktober tot eind december is die opslagplaats dan helemaal verlaten op een enkel kraam na die geen winkelcentrum meer kon vinden. Of waarvan de eigenaar dit jaar te ziek is om naar zijn winkelcentrum te gaan. Of waarvan de eigenaar het jaar ervoor zoveel geld heeft verdiend met oliebollen verkopen dat hij deze winter op een tropisch eiland zit. Ik hoop dat laatste, want ziek of in een koud Nederlands winkelcentrum in december is niet echt de plek waar je wil zijn. Zelfs niet als je heel dicht bij lekkere oliebollen bent.

5 opmerkingen:

  1. Haha, geweldig! Zo had ik er nog niet over nagedacht! Vaak loop ik er snel voorbij, zodat de geur van oud frituurvet en doorgebakken oliebollen niet te lang in je neus blijft hangen...
    Een alternatieve theorie voor de kermis: de oliebollenkramen zijn in de zomer stiekem luxueuze campers waar mensen mee naar de Eifel of Dordogne rijden. (Die grote flap is een zonnescherm annex raam). En die mensen zich maar afvragen waar die weeige lucht vandaan komt, uit de matras? Uit de koelkast? Uit de moter?
    Haha, wat een geweldige maandagochtend column, ik ben gelijk met het goeie been uit bed gestapt, dank Eef!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of zijn het misschien wafelkramen? Bij ons in het winkelcentrum staat wel eens een wafelkraam op de plek van de oliebollenkraam.
    Het stinkend-door-de-Dordogne-verhaal van I. klinkt ook goed. Kan je ook lekker veel aardappelen en macaronisausmix in meenemen, in zo'n kraam. We blijven Hollies hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wafelkramen? Dat zijn de innovators! Net zo'n goedkoop beslag maar arbotechnisch veel verantwoorder zonder de linke hete vloeibare vetten.

    Dordogne: haha, ik zie de 'verfijnde' Franse al met hun neuzen ophalen als zo'n stinkende Hollandse camper voorbij komt rollen in een snikhete zomermaand! En dan gaat die grote flap open en geeft moeders een bord met poffertjes aan de jengelende kinderen.... :-)))))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt mij een mooi plaatje; loods vol met oliebollenkramen. Heb je in ieder geval een binnenlocatie....

    Leuke blog, I follow..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk inderdaad ook dat het wel wil, vijf mud aardappelen en 20 kilo vacuum prefab hamburgers in de bakken die normaliter de bollen herbergen, 1 frituurpan default aan (voor de patat dus), en de rest van de pannen vullen met curry, pindasaus en mayo. Twee megapotten zure bommen (voor de lijn) onderin, wat macaroni plus gore saus, en natuurlijk de onvermijdelijke blikjes haring in tomatensaus, SMAC ennn... corned beef (in mijn native accent overigens uitgepsroken als Cornètbief, wat meer klinkt als een vlezige koperblazer dan als ingeblikt rundvlees. Maar dit terzijde).

    BeantwoordenVerwijderen