donderdag 16 december 2010

I heart... Micha Wertheim

Dit is misschien niet zo'n leuke column. Ik zeg het maar alvast, dan kan je me achteraf ook niks verwijten. En het spijt me. Toch schrijf ik hem, ik neem het risico maar. Het gaat over cabaret, oftewel grapjes maken. En als er iets vervelend is, dan is het wel uitleggen waarom iets grappig is. Daarom heb ik ook zo'n hekel aan Andermans Veren, waarin twee saaie mannen stukjes cabaret becommentariëren en uitleggen waarom het zo grappig is. Dat haalt de lol er flink van af.

In zijn laatste show legt Micha Wertheim af en toe ook uit wat grappig is en waarom. Dit omdat hij zelf in een eerdere show volgens sommige mensen over de schreef is gegaan. Hij had in die show een gehandicapte beledigd en toen was de zaal in Roermond leeggelopen. De gehandicapte had een oplichtend scherm op zijn rolstoel en Wertheim dacht dat dit het schermpje van een mobiele telefoon was. En daar gaf hij commentaar op. Toen hij zag dat het een spraakcomputer was (in Roermond sowieso geen overbodige luxe) heeft hij zijn excuses aangeboden. Vervolgens is hij doorgegaan met de show, waarin ook grappen over gehandicapten zaten.

In de latere show vertelt hij hoe er toen op hem is gereageerd, niet alleen door de zaal in Roermond, maar met name ook op internetfora. Als je dat hoort en leest vraag je je toch af wat sommige mensen zich voorstellen bij een cabaretvoorstelling, en Wertheim doet dat ook. Hij legt daarom in het vervolg uit wat het begrip 'ironie' eigenlijk betekent. Als ik naar cabaret ga, ga ik er eigenlijk al van uit dat er mensen beledigd gaan worden. Als je daar niet van houdt, moet je niet naar cabaret gaan. Wertheim beledigt gehandicapten en bejaarden, Hans Teeuwen beledigt dwergen, het koningshuis, en allerlei andere lelijke mensen, Theo Maassen beledigt Christenen, Moslims en allerhande (andere) simpele zielen. Overigens ben ik van mening dat belediging toch vooral veroorzaakt wordt door de beledigde, maar goed, ik ben niet gehandicapt, geen dwerg, geen lid van het koningshuis en ga zo maar door, dus misschien kan ik daar niet over oordelen.

Het mooie is dat Micha Wertheim handig gebruik heeft gemaakt van de hele commotie en er een heel verhaal in zijn volgende show aan heeft gewijd. Die show heb ik vorig jaar ook gezien en ik raad het Roermondse publiek van harte aan hier naar te kijken. En de lezer dezes ook. Dan begrijp je meteen waarom ik zo van Micha Wertheim houd. Micha Wertheim is grappig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten