maandag 8 november 2010

I heart... Jort Kelder

Bij ons in de PC, ik weet het niet hoor. Ik vind het een beetje een irritant programma met allemaal irritante en behoorlijk domme mensen. Toch een soort Man Bijt Hond maar dan met een heleboel geld. En dat helpt niet. De paar keer dat ik heb gekeken dacht ik de hele tijd aan wat er zou gebeuren als die mensen al hun geld zouden kwijtraken. Ze zouden als schildpadden op hun rug liggen en hulpeloos spartelen. Niet allemaal natuurlijk. Er zijn ook heel wat self-made mensen die niet altijd veel geld hebben gehad maar die door hard werken een fortuin verdiend hebben. Als die weer op hun gat belanden krabbelen ze vast wel weer overeind. Erger is het met de tweede generatie nouveau riche. Ik heb al een paar keer een opgedirkte dame, type Christine Kroonenberg, zien winkelen met zoon of dochter. Die liep dan met zo’n volwassen kleuter een veel te dure winkel in voor laarzen of een winterjas en kochten binnen 5 min. het duurste exemplaar, met minder nam het kind geen genoegen. Zo’n puber heeft werkelijk geen benul van geld verdienen, net zoals die verwende nesten in MTV’s Super Sweet Sixteen dit ook niet hebben.

De enige reden om toch naar Bij ons in de PC te kijken is omdat het wordt gepresenteerd door mijn grote held Jort Kelder. Jort Kelder is door dit programma uitgegroeid tot de moderne Gert-Jan Dröge. Hij is net als Dröge een buitenstaander die in het wereldje van de nouveau riche naar binnen kijkt en door zijn charmante manier van interviewen komt hij overal mee weg. Als tafelheer in De Wereld Draait Doorr is hij vaak een stuk venijniger en veel minder innemend. Stiekem vind ik hem dan juist nóg leuker. Als hij de aanval opent op Nina Brink en Pieter Storms, dan zit ik te juichen op de bank “Goed zo Jort, nog een stevige rechtse, een uppercut, knock out!” Prachtig. Die kerel laat zich niet in een hoek drukken, maar bijt lekker van zich af. Ik heb hem nog nooit een discussie zien verliezen of met zijn mond vol tanden zien zitten. Sommige mensen vinden hem arrogant, pedant zelfs. Maar arrogantie betekent dat deze houding misplaatst zou zijn. Ik zou zeggen dat hij zelfbewust is. En dat zelfbewuste is juist wat zijn opponenten irriteert en daarom verzwakt. Leuk om te zien. Hem kan het niks schelen, terwijl de Stormsjes dezer wereld rood aanlopen.

Wat ik ook heel fijn vind is dat ik Jort goed kan verstaan. Hij articuleert en hij kiest zijn woorden zorgvuldig. Dat vind ik nu eenmaal prettig om naar te luisteren. Als Adriaan van Dis zijn eigen luisterboeken niet meer kan inspreken, huur dan alsjeblieft Jort in voor deze taak. Geld speelt geen rol (da’s niet chic, hè Jort). En dan heb ik het nog niet eens gehad over wat ik prettig vind om naar te kijken. Je raadt het al, ook hier is het antwoord Jort Kelder. Inclusief zijn tikkeltje te lange haar en zijn snufje te korte broeken. Zijn krappe jasjes en schoenen met gespen. Heerlijk tuttig, en dat dan bij Ans en Henkie van de kapperszaak op de PC op bezoek, een mooi contrast. Ik ga binnenkort toch weer eens kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten