maandag 12 juli 2010

Geboortekaartjes

9 maanden moederwarmte,
nu in je vaders armen.
Zorg en liefde zullen wij jou geven,
op weg naar een eigen leven.

Dit is de tekst van een bestaand geboortekaartje, Lein en ik gingen bijna over ons nek en dachten 'dat kan beter'. Nu Eef heeft aangekondigd dat zij in blijde verwachting is, zoals dat zo mooi heet, leek het ons wel zo aardig haar wat suggesties te doen voor het geboortekaartje, ze heeft het immers al druk genoeg met het uitkiezen van een kinderwagen, het nadenken over namen (hebben we trouwens ook leuke suggesties voor, mijn voorkeur gaat uit naar een mengvorm van de namen van beide ouders), het inrichten van de babykamer, wel of geen borstvoeding, wel of geen rolbevestigend speelgoed, en ga zo maar door. Eef, doe er je voordeel mee, dus niet zo saai 'we zijn heel blij met de geboorte van onze mooie zoon Brian'. Het geboortekaartje is dé manier om uitdrukking te geven aan de uniciteit van jullie jonge gezin en niet zomaar een kennisgeving van de geboorte van je kind. Dus let op, in volstrekt willekeurige volgorde:

dankbaar zijn wij en blij
de komende 18 jaar geen dag meer vrij

Voor maxicosi, flessen en de tas van de luier
Huur ik eigenlijk liever een kruier

Wij zullen God op blote knieën danken
als ‘ie eindelijk ophoudt met janken

Denk je net, nu kan het niet meer erger
Komt de schoolarts met Asperger

kom maar liever niet op visite
de komende tijd zijn we niet te genieten

kom je ons tegen op straat
vraag alsjeblieft niet hoe het gaat

Nou goed vooruit, dat inknippen neem ik dan maar voor lief
Maar mag het dan wel met een dessin of een motief?

hij weegt 7 pond, dat mag er wezen
zouden mijn wonden ooit genezen?

moeder en kind maken het goed
terwijl vader het met z’n secretaresse doet

het wonder is gebeurd
maar moeder is flink uitgescheurd

net een mooi aangekleed, schoon kindje
laat hij ineens een heel nat windje

Komt en bewonder
Zij poept zich telkens onder

Zij is de 22e geboren
Vreemd, de buurman heeft net zulke flaporen

We dachten te weten waar we aan begonnen
Kunnen we hem ruilen voor boekenbonnen?

Tien vingers en tien tenen
Papa neemt de benen

10 opmerkingen:

  1. Kom je ons vereren met een bezoek?
    Dan krijg je een stukje moederkoek.
    (zolang de voorraad strekt)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaa, mooi!

    In plaats van een bord polenta
    Deze week een stuk placenta

    BeantwoordenVerwijderen
  3. onze relatie is om van te braken
    we hopen dat we er met dit kind nog iets van kunnen maken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je eigen leven smijt je van de brug
    Al krijg je er heel veel voor terug

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Naast striae, masthitis en ontregelde darmen
    Nu een klein wondertje in onz' armen

    Maar laten we ook even wel wezen: ja, het kost je tijd, energie, geld en een aantal jaren van je leven, maar ik kan me echt wel voorstellen dat mensen eraan beginnen. Als zo'n wurm eenmaal praat en loopt en zindelijk is, is er werkelijk wel een boel plezier mee te beleven, en dan gaan ze daarna godlof naar school en de BSO en hoef je ze alleen nog maar te wassen en afpoetsen tot ze een jaar of zeven zijn. Daarna is het voederen (nooit lekker) en streng toespreken (rotmoeder) en geld aan ze stuksmijten (altijd te weinig). En dan zijn ze 18 en gaan ze. Simple comme bonjour. Ik ga er ook nog maar eens over nadenken denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bah R2, wat een walgelijke reactie. Echt walgelijk! Zo genuanceerd, smerig.
    Valt me wel op dat je allemaal nadelen noemt, dan flats je ergens het woord 'plezier', maar wat dat nu eigenlijk is, dat hoor ik niet.
    Voor de weloverwogen beslissing raad ik dit aan: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article1761841.ece

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja, plezier hebben met je kind bestaat volgens mij uit lachen om de malle dingen die het zegt, lachen om zijn of haar kolderieke performances en verkleedpartijtjes, samen ongegeneerd foute liedjes meebleren en daarbij slechte dansjes doen, en je af en toe schaamteloos gezamenlijk te buiten gaan aan zeer ongepast (eet)gedrag. Eigenlijk is het net als plezier hebben met je vrienden, met dien verstande dat je er niet bij mag drinken, roken, snuiven, slikken (mocht je dat willen), en er ook nog eens niet bij mag schelden (Vloeken is aangeleerd!). Maar hela! Was ik het die het over plezier had? Ach, neen! Dat moet beslist mijn alter ego Vleesch, de Kicker geweest zijn die daar door mij sprak. Vleesch, vade retro. Walgelijk. Echt walgelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. dank voor deze suggesties, ik denk dat we er zeker eentje voor ons kaartje gaan gebruiken! Wij zeiden al vanf t eerste begin tegen elkaar dat er zeker een gedichtje op de kaart moest komen, echt iets voor ons, liefhebbers van de dichtkunst!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die laatste is echt grappig en die van die secretaresse ook.... als ik zo'n geboortekaartje krijg dan krijg je een gedichtje terug:

    Houd er rekening mee dat de komende veertig jaar wat moeilijk zijn
    Gelukkig waren de eerste drie minuten fijn...

    (drie tot vijf minuten invullen, ligt eraan hoe je het sexleven van het koppel inschat)

    BeantwoordenVerwijderen