woensdag 19 mei 2010

Manneneter

Vorige week lekte in het ‘schandaal’ rond Jack de Vries steeds meer uit over zijn minnares (mooi woord, ik stel me er altijd een vrouw in een zijden ochtendjas bij voor). In de Telegraaf verscheen toen een bericht met de kop dat deze dame een ‘manneneter’ was. Gelukkig stond het woord ook in de kop tussen aanhalingstekens. Ik moest door dit woordgebruik denken aan een enorme grote harige vogelspin die de kop van haar geliefde afbeet. Een klein glimlachende hoofdje met de grote flaporen. Daarna, na de gedachte over de vogelspin, had ik de hele dag het nummer van Hall & Oates in mijn hoofd: Maneater.
Toen ik de tekst ervan opzocht kwam ik tot de ontdekking dat het nummer eigenlijk één groot refrein is. Het nummer kent slechts twee erg korte coupletten, eentje van zes regels en eentje van drie regels. Er tussendoor en erna volgt maar liefst 22 keer een regel waarin de zin is verwerkt ‘Oh oh here she comes’, gevolgd door afwisselend ‘she’ll chew you up’ en ‘she’s a maneater’. En af en toe nog wat andere woordjes die tot een zin zijn gerangschikt. Overigens wordt alleen het refrein echt gezongen, de coupletten zijn een soort rap. Waarschijnlijk konden Hall & Oates niet heel goed zingen, of ze hadden er even niet zo’n zin in.
Ik heb nog even een fotootje opgezocht van de twee mannen en gelukkig heeft er eentje een snor, volgens mij is het Oates, de dikkere versie van Freddy Mercury. Op sommige plaatjes heeft Hall ook een snor, maar hij is er niet heel consistent mee.
Maar goed, dit was dus wat het woord ‘manneneter’ in mij te weeg bracht. Ik hoop niet dat we dat woord vaker gaan horen de komende tijd, ik vind het namelijk geen mooi woord en het klinkt ook wat predatorachtiger dan de werkelijkheid. Of ik heb me vergist in het genre van de mannenetende vrouw en het blijken echt ongelooflijke roofdieren te zijn. Maar vooralsnog zou ik wil pleiten voor een lieflijker versie, ‘mannenverslindster’ bijvoorbeeld. Mannenverslindster klinkt wat minder kauwerig dan manneneter (dan zie ik van die kaken heen en weer gaan) en bij verslindster is het meer hap-slik-weg. Minder bloed, minder pijn.

2 opmerkingen:

  1. Nu moet ik dus weer denken aan de vrouw die naar Obama riep 'You're a hottie with a smoking body'. Die werd ook afgeschilderd als een soort mannengek. Daar zijn de media over gevallen en nu kan ze niet meer normaal over straat. Prachtig nieuws.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, dat begrijp ik dan dus weer niet. Dat alle journalisten totaal jaloers zijn dat zij dat niet naar Obama kunnen roepen (want geef toe, het is gewoon waar) zal hier vermoedelijk aan ten grondslag liggen. En dan moet je ook maar denken: zolang er geen sprake is van een smoking gun is er zelfs bij een hottie als Obama geen reden tot panique...

    Apropos de flaporen: als je nou inderdaad een manneneter bent, zul je daar wel extra van genieten, zo'n knapperig oorschelpje, de Vongole voor de manneneter zeg maar...

    BeantwoordenVerwijderen