dinsdag 27 september 2011

Honden

Dit is een gastcolumn van gastcolumnist H

Toen ik de column van Arnon Grunberg in de Volkskrant las, moest ik echt even gaan zitten.


















‘Hitler had een Duitse herder genaamd Blondi,’ zo begint hij. Via een merkwaardige kronkelredenering (nazi’s waren dol op honden) die ik – ook naar meerdere keren herlezen – niet kan volgen, komt hij erop uit dat Wilders’ vergelijking van Cohen met een bedrijfspoedel een antisemitische uitlating is. In het Derde Rijk werden “ondermensen” vaker met honden vergeleken. Ja, weet ik nog van mijn geschiedenislessen en interesse in het onderwerp, ook met ratten en ongedierte. De ontmenselijking door vergelijkingen met dieren. In de Arabische wereld wordt de hond ook als belediging gebruikt. Amerikanen worden bijvoorbeeld “zonen van honden” genoemd, soort van “sonofabitch”, maar dan met meer lading. Varkens zijn vanwege hun uiterlijk en vermeende onreinheid ook een favoriet. Niet alleen religieus geïnspireerd. Varkens worden ook ingezet als vergelijking met dikke of onsmakelijk etende mensen (soms in combinatie).

Bij bedrijfspoedel denk ik aan veel dingen (welk bedrijf heeft een poedel in dienst, is dat zoiets als een scheepskat, is de poedel een mascotte, loopt er een man in een poedelpak rond met zo’n uitgangbord om zijn nek), maar dat de bedrijfspoedel synoniem is voor een sociaaldemocratische Jood, was me niet te binnen geschoten. Misschien ben ik zo’n onbenul als het om geschiedenis gaat. Misschien slaat Grunberg hier zo’n absurdistische weg in, dat ik het niet meer kan volgen. Misschien meent hij het echt. Maar Wilders is toch altijd zo’n fan van de joden en steun aan Israël, roept een stemmetje in mijn hoofd, zijn partij is er altijd als de kippen bij om commentaar te leveren als islamitische fundamentalisten tegen Joden fulmineren of aanslagen plegen? Als Joden klagen over hun veiligheid vanwege Marokkaanse hangjongeren, zijn de Kamervragen binnen no time binnen. Ik raak er ernstig van in de war. Zou dat dan schijn zijn, een Takiya als het ware? Wilders heeft twee katten, maar geen hond. Zou hij die katten dan ophitsen om joden te krabben?

Zo krijgt het debat nog een raar staartje.

11 opmerkingen:

  1. Inderdaad: wat is in hemelsnaam een bedrijfspoedel? Ik kijk hier even om me heen, op zoek naar de collega met de meeste krullen. Of iemand die een patroontje in z'n haar geschoren heeft. Er zijn al wat gegadigden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht dat het misschien iets met tenen te maken had?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien is een bedrijfspoedel een ander woord voor dorpsgek?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, de tenen van Grunberg wat dan nogal snel op getrappeld wordt?

    Of: kantine-chiwawa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wilders is volgende debatten: "Het Rutte-pekineesje." "Cohen rijdt tegen het kabinet op" "PvdA: apporteren kun je leren."
    "... en wat doet de heer Cohen, mevrouw de voorzitter, hij gaat zitten en geeft braaf een pootje."

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach ja... Een oud spreekwoord zegt: 'Wie een hond wil slaan, vindt licht een stok'.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk, een spreekwoord met een hond.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben niet oud maar ik weet wel wat van honden.

    BeantwoordenVerwijderen