vrijdag 23 september 2011

De lelijkste auto ooit

Ik hou van auto's. Het is niet zo dat ik al m'n geld aan mooie auto's uitgeef, maar ik hou wel van mooie auto's. Ik heb er alleen geen geld voor. Mijn eigen auto vind ik niet mooi, maar hij was betaalbaar en had weinig kilometers en was van een oud vrouwtje geweest. En nu doet hij al vijf jaar trouw dienst, ik ben er zelfs zonder problemen mee naar Zuid-Frankrijk gereden, en dat terwijl hij/zij al bijna dertien jaar oud is.

Liever had ik een mooie auto. Een mooie auto is voor mij een degelijke, Europese auto: een Saab 93, een Volvo in al haar verschijningsvormen of een Audi A3 (liefst de sportversie). Favoriete kleur: zwart. En anders donkergroen of donkerblauw. Maar dat kan ik niet betalen en dus rijd ik in een.. knalrode Ford Ka. Een beetje troelig wel, maar het werkt.

Wat voor mij troostend is, als ik mijn auto naast een glanzende Audi zie staan, de gedachte dat het allemaal nog zo veel erger kan. Likkebaardend en handenwrijvend kan ik genieten van een afzichtelijke auto. De meeste auto's laten mij onberoerd, iets als een Volkswagen Polo of een Kia Rio (wel irritante naam) of een Seat Ibiza vallen bij mij in de categorie 'neutraal' - niet mooi en niet lelijk, tenzij het een versie in knalgeel of mintgroen is of hij is verfraaid met een grote spoiler (het handvat). Een gouden auto wordt bij ons overigens steevast begroet met een langgerekt 'gooooooooeeeeeeedenavond' omdat je volgens mij een gouden auto alleen maar vrijwillig kan hebben als je hem in de loterij gewonnen hebt.

Wat dan die lelijke auto's zijn? Een van de toppers op mijn lijstje is de Fiat Multipla, een soort gigantisch koekblik met een grote vouw in de voorruit. Italianen staan bekend om hun geweldige gevoel voor stijl, maar toen deze auto ontworpen werd, was de Italiaanse designer van Fiat op vakantie en hadden ze Borat de vakantiekracht ingeschakeld. Wat nog verbazingwekkender aan deze auto is, naast het onbegrijpelijk lelijke design, is dat er nog best veel mensen zijn geweest die dit ding hebben aangeschaft. En hij kost toch ruim 20.000,- euro.

Dan nu mijn absolute all-time-favorite, je zag het plaatje al boven aan deze column: de Peugeot 205 met bestelwagen-opzetstuk. De foto nam ik een paar jaar geleden in een parkeergarage, zo gecharmeerd was ik van deze lelijkheid. Het prachtige is, zoals je ziet, dat het opzetstuk eruitziet als een zelfgeplaatst los onderdeel. Het stuk gaat niet op in de rest van het plaatwerk. En dat is heel mooi. Wat ook heel mooi is, en dat was ook het geval met de andere twee exemplaren die ik van dit model heb gezien (het is vast een Limited Edition): de uitbouw is van kunststof en is daardoor veel sterker verkleurd dan de rest van de auto, waardoor deze nóg meer opvalt. En dat is wat je wilt met deze uitbouw.

Ik word er helemaal lyrisch van. Alles aan deze auto is onbegrijpelijk. Want waarom zou je een kleine auto met opzetstuk kopen wanneer je in dezelfde prijsklasse ook gewoon een bestelbus kan kopen? Had je de auto al en heb je toen dit onderdeel erbij gekocht? Of vond je, net als ik, deze auto zo geweldig lelijk en raar dat je hem wel móest kopen? Het is moeilijk een prijskaartje te hangen aan zo veel prachtigs en ik heb geen idee of deze auto qua budget binnen mijn mogelijkheden past, maar mocht dat zo zijn, dan zal ik serieus overwegen om mijn auto in te ruilen. Of misschien kan ik er anders ook zo'n uitbouw bij kopen? Ik blijf dromen...

5 opmerkingen:

  1. Ha! Deze column, en bijbehorende foto, was goed voor een hartelijke schaterlach tijdens mijn (late) lunch voor ik weer aan het werk moet.
    Ik moet tot mijn spijt zeggen dat ik dit zeldzame weg-fenomeen nog nooit ben tegengekomen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heeft het iets te maken met grijs kenteken en dat met zo'n opzet je auto daaronder valt?

    overigens ben ik blij dat er lelijker auto's zijn dan onze nissan sunny.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij stond er in mijn geboorteplaats zo'n soort auto, en dat was een driewieler! Briljant lelijke wagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vergat ik toch bijna de Mazda 121, bijgenaamd de bolhoed (een auto met een bijnaam!). Ook heel lekker, vooral in metallic turqoise. Turkoois? Die dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grote kanshebber voor mij is dan de Citroën Berlingo. Het ziet eruit als een wagen om lamme ouden van dagen in te vervoeren (maar dat is het niet), je kunt er niet echt veel in kwijt, en je kunt er niet hard in rijden.

    BeantwoordenVerwijderen