dinsdag 23 februari 2010

Van zes kanten al inzoomend en in 3d

Met enige regelmaat bestel ik kleren op internet. En dan vooral bij Esprit. De E-shop van Esprit heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van andere webshops met kleding:
1) ze hebben veel keus (dit in tegenstelling tot de meeste sites),
2) de plaatjes zijn zeer duidelijk en komen overeen met de werkelijkheid (dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mexx of de H&M),
3) de bezorging is goedkoop en snel (slechts één euro en meestal binnen een week),
4) je kunt gratis en zonder problemen de boel terugsturen (dit in tegenstelling tot weer de H&M waarbij je naar een winkel moet en een tegoedbon krijgt van een zuchtende verkoopster),
5) en de kleren passen vrijwel altijd, met andere woorden: hun maatvoering is zeer consequent (dit in tegenstelling tot wéér de H&M waarbij soms maat 36 als een zak om me heen hangt en soms maat 42 niet dicht te ritsen is).

Eigenlijk valt me nu pas op dat H&M een dodelijke combinatie van nadelen in zich bergt: niet passende kleding die niet lijkt op het plaatje, laat wordt bezorgd voor te veel geld en die vervolgens naar een winkel moet worden teruggebracht waarbij je geen geld terugkrijgt. Als ik zin en tijd had gehad om naar een winkel te gaan en daar niet passende lelijke kleding te kopen had ik niet online besteld, toch?

Maar goed, online kleding bestellen bij Esprit is een zeer goed alternatief voor mensen die niet van winkelen houden maar wel van kleding. Nu bevat de website van Esprit één groot nadeel. Dat is de beschrijving van de kleding. Nou zit ik persoonlijk niet enorm te wachten op de woordelijke beschrijving van een trui die ik van zes kanten, al inzoomend en in 3d kan bekijken, maar toch wilde ik dit jullie niet onthouden.
Wat moet ik met omschrijvingen als ‘vernieuwend’, ‘innovatief’,‘vooruitstrevend’ en ‘eigenzinnig’. Ik bedoel, het gaat hier om kleding van Esprit, kom op, we hebben het niet over kleren die te modern zijn om te dragen. Het zijn gewoon truien en broeken en jurken, hoe innovatief kunnen die zijn?
Maar wat te denken van een 'Geniale, fijn gebreide jurk met wijde, omgeslagen col’. Zoals Caar terecht opmerkte ‘Wat heeft die jurk gedaan dan, heeft ‘ie een proefschrift geschreven??’
Of de ‘gesuggereerde ballonmouwen’, zijn er nou ballonmouwen of niet.
En koop jij een broek met de volgende omschrijving? “Past bij het nieuwe seizoen: stretchbroek van een lichter katoensatijn, gladde koele greep, nonchalante washed-look, dichte buitenkant met een subtiele glans”. De broek is in iedere geval dicht aan de buitenkant, niet zo innovatief, wel zo fijn. Wat ik van de rest van de geschetste karakteristieken moet denken, weet ik niet.
Een kledingstuk met als omschrijving ‘Occasion-wear’. Betekent dat dat je hem voor elke occasion aan kunt? Of juist alleen bij speciale occasions? Of is het zelf een occasion?
De kroon wordt echter gespannen door de omschrijving ‘puristisch’. Ok, puristisch kan meerdere betekenissen hebben, maar wat te denken van de ‘puristische overhemdbloes’. En ze hebben meer puristische items in het assortiment. Zo is er de ‘satijnen stretchbloes met puristisch raffinement’, je zou denken tot de kin gesloten, maar dat is niet zo. Verder hebben ze een ‘puristische jurk met kasjmier/angora’, ok, niet heel spannend maar puristisch is niet het woord dat in me op komt. Al helemaal niet in lijn met zijn omschrijving is de ‘satijnen jurk met netbustier: Puristische glamour: smalle, satijn-stretchjurk’. Wat is puristische glamour? Een hoogesloten glitterjurk uit Staphorst?
Voor mannen is er een ‘puristische trench’, ik denk dat ze daarmee een trenchcoat bedoelen, want de esprit verscheept geen loopgraven, althans niet voor zover ik weet. Ook zijn er een aantal puristische herenschoenen in omloop waarvan eentje in de verste verte niet doet denken aan iets dat met purisme te maken heeft.
Wat ik hiermee probeer te zeggen: Esprit, jullie verkopen leuke kleren maar die omschrijvingen, die slaan vaak werkelijk nergens op.

6 opmerkingen:

  1. Grappig waar je op let bij bestelen van kleding bij Esprit. Ik doe dat ook regelmatig (de positielijn ligt niet eens in de winkels en is alleen online te koop, en ook babykleding is goed verkrijgbaar online), maar kijk vooral naar de plaatjes en bestel dan. Ik ga nu toch eens opletten welke bijzondere eigenschappen hun babykleding heeft, haha. En bij H&M kun je inderdaad beter in de winkel kopen. Ik werd zelfs hartelijk bedankt voor de aankoop kinderkleding van 170 euro (en dan heb je echt 2 tassen vol!). De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat er op de site zaken te koop waren die (nog) niet in de winkel hingen, maar ook het omgekeerde is bij H&M het geval.
    Anouk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, de Esprit. Ik was altijd een zeer groot fan van online winkelen daar (sullige productomschrijvingen daargelaten) om dezelfde redenen die jij opsomt. Mijn online winkelwoede heeft mij zelfs een zilveren Esprit VIP-pas opgeleverd (lees: ik heb in 12 maanden tijd ongeveer mijn halve jaarsalaris o.i.d. aan Esprit gespendeerd). Zo'n pas staat garant voor veel voordeel! Ik zal uitleggen waarom. De Esprit-klantenservice zich van haar slechtste kant heeft laten zien door een mij als big spender-lid toekomende kortingscoupon van EUR 10, - te ontzeggen. Men dreigde zelfs met het inschakelen van een advocaat toen ik bleef bij mijn weigering om de "openstaande" EUR 10, - alsnog over te maken (EUR 10, - is zeer zeker het inschakelen van een advocaat waard, het gaat immers om het principe en vooral niet om het veiligstellen van de cash-flow of klantenbinding... en principes zijn nu eenmaal duur, zo heeft mijn oud-patroon mij bijgebracht). Sinds dat akkefietje (ik ben nog steeds in afwachting van het bezoek van de deurwaarder die beslag komt leggen op mijn Esprit-collectie) spendeer ik uit principe nooit meer een cent aan de Esprit. Prompt hou ik geld over voor boodschappen, hypotheek e.d. Bedankt Esprit, voor de les dat principes niet duur hoeven te zijn! Had ik dat eerder geweten, dan had ik die hele advocatenstage OOK niet hoeven te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, ik heb ook al eens zo'n dreigende klantenservice gehad. Toen hadden ze m'n retourpakketje niet ontvangen en wilden ze een deurwaarder sturen voor dertig euro. Echt belachelijk. Ik heb er een paar boze e-mails aan besteed, maar uiteindelijk geen antwoord op gehad. Heel vreemd. Misschien komen ze bij mij ook wel beslagleggen. Dan heb ik meteen niks meer over.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nog nooit gedoe gehad met Esprit...?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wellicht heb ik een speciale behandeling gekregen vanwege mijn zilveren big spender-pas? Ik wil hem je wel geven (het is niet dat ik het ding nog nodig heb), jij thrill-seeker, maar ik sta niet voor de gevolgen in!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je.. maar ik heb er zelf ook één. Zo'n platinapas... Bij mij levert ie alleen korting op..

    BeantwoordenVerwijderen