donderdag 25 februari 2010

Kaal is ook niet alles

Gister schreef Caar over mannen en hun haar. Ik wil vandaag schrijven over mannen zonder haar. Want Caar sloot haar column af met de opmerking dat kaal vaak beter is. Ik wil daar op antwoorden: Vaak wel ja, maar niet altijd. En ik kan het weten. Nee, ik ben niet zelf kaal. Maar ik heb wel een kale man. Helemaal kaal. Geen inhammen, geen kransje, gewoon geen haar. Of zoals kleine kinderen verbaasd zeggen als ze over zijn hoofd aaien ‘waarom heb jij geen haartjes?’ Maar wel een leuke man zonder haar. Een man die in feite een illustratie is van de stelling van Caar dat je soms beter kaal kunt zijn. Zo leuk is hij zonder haar. En dat terwijl hij met haar ook niet vervelend was. Maar ach, je hebt mannen die het allemaal kunnen hebben. En die man heb ik.

Maar goed, kale mannen dus. Niet altijd winst. Stel je een willekeurige man in je omgeving voor, op dit moment in het bezit van veel en mooi haar, en bedenk dan hoe hij eruit ziet zonder haar. Zie je, meestal is dat gewoon geen winst.
De meeste mannen hebben geen hoofd voor een hoofd zonder haar. Zoals Caar bijvoorbeeld gister al memoreerde is Jan Pronk zo’n man. Maar ik weet niet of Jan Pronk een goed voorbeeld is omdat hij zowel met als zonder haar niet om aan te kijken is. Zo’n chagrijnig gezicht, daar valt niets van te maken. Ik vind hem het levende bewijs van de waarheid die schuilt in het verhaal van ‘A picture of Dorian Gray’. Als je altijd zuur loopt te zaniken ga je dat zien. Met of zonder haar. Een karnemelkdrinker is het. Bah.
Andere mannen die er zonder haar waarschijnlijk niet uitzien zijn Marco Borsato en Rick Nieman. Deze beide mannen leven bij de gratie van hun haar. En als je haar heel belangrijk is in je voorkomen, en je wordt kaler of kalende, dan is helemaal geen haar vaak ook geen oplossing. Hun charme of opvallendheid ligt niet in hun ogen of hun gezichtsuitdrukking maar in hun haar. Zonder haar had Rick Nieman nooit Sascha de Boer kunnen versieren. Zonder zijn haar, een Amerikaanse anchormanflap noem ik het, was Rick Nieman gewoon journalist achter de schermen geworden . Ook een goed voorbeeld is Jeroen Hemmen, zonder haar zou hij gewoon een dikke kale man zijn. Met haar heeft hij iets jongensachtigs. Of Beau van Erven Dorens, daar zou zonder haar een heel raar hoofd uit komen. Eng bijna. Albert Verlinden zou meteen zijn contract bij Boulevard verliezen zonder haar, ik adviseer hem dan ook nu, stante pede zijn haar af te scheren. Lekker rustig.
Maar goed, mijn stelling is bewezen, goede looks zonder haar is niet iedereen gegeven. Het is een gave.

2 opmerkingen:

  1. Toen ik hoorde dat Marc-Marie H. eigenlijk kaal was en al jaren een pruik droeg, dacht ik ook dat hij er kaal afschuwelijk uit zou zien. Zijn haar was toch zijn handelsmerk? Maar toen zag ik hem kaal en met leuke nieuwe bril en ik moet zeggen dat het hem heel goed staat. Je weet het dus pas als het zo ver is.
    Gerard Joling moet ook gewoon kaal gaan. En Prince William ook. En Dion Graus. Die mag best een beetje uitschieten trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik schrok eerst van de kop (haha!) boven dit stuk, maar na lezing ben ik zachtjes aan het blozen...

    BeantwoordenVerwijderen