woensdag 24 februari 2010

Boblijn

Wat is het toch met mannen en hun haar? Er wordt altijd gedaan alsof vrouwen zo vreselijk ijdel zijn en uren bezig zijn met hun uiterlijk, maar mannen kunnen er ook wat van. Mannen kunnen bijvoorbeeld jarenlang een normaal kapsel hebben, maar dan gaan ze er ineens over nadenken en gebeuren er rare dingen. Neem nou Bob de Jong. Hij had jaren een kort kapsel, niks mis mee, maar opeens heeft hij besloten dat het helemaal anders moet. Ik bedoel, kijk nou toch eens naar deze foto. Wat heeft die kerel? Hij lijkt wel een tbs-er. Gisteren had hij zo'n leuk oranje mutsje op en dan hoopte ik maar dat dat haar dat er zo lelijk onderuit bungelde aan die muts vast zat. Zoals de Ruud-Gullit-pet in de jaren '80.

Zou het zijn omdat hij toch schaatst in de schaduw van Sven? Sven die niet alleen bewonderd wordt om zijn schaatstalent, maar ook door miljoenen vrouwen begeerd wordt? Dan is zo'n haardracht wellicht een leuke manier om uit die schaduw te treden. Blijkbaar is dat toch belangrijk, wat de vrouwtjes ervan vinden.

Hoe sommige mannen op het idee komen dat lang haar mooi en sexy is, is mij een raadsel. Van dat net te lange haar, met van die golven, ik vind het verwijfd. Het doet me denken aan Mozart en Mozart is niet sexy. Mozart was een hysterische fat die wel heel goed muziek kon maken, maar sexy, nee. Neem nou Geert Wilders Iedereen heeft het over zijn politieke standpunten, maar ik ben nog steeds niet, na al die jaren, over die haardracht heen. Niet alleen de kleur, die uiteraard echt niet kan, het is namelijk geen kleur, maar vooral ook het model. Hij lijkt wel de homofiele broer van André Rieu. En dat terwijl ik eerst dacht dat André Rieu zélf de homofiele broer was! Ik probeer me soms voor te stellen hoe Wilders eruit zou zien zonder dat kwasterige haar, en ook in de originele kleur. Dat moet toch wel beter zijn? Welke man gaat er op vooruit met lang haar in de kleur van zijn eigen gezicht?

Sommige mannen denken ook dat vrouwen niet van kaalhoofdigheid houden. Die zijn geobsedeerd door hun eigen haargrens. Zij laten het laatste beetje haar uitgroeien en kammen dat dan over de rest van hun al kale hoofd heen. Een klassiek voorbeeld hiervan is de 'overcomb': het haar aan een kant van het hoofd heel lang laten groeien en het er dan van links naar rechts overheen kammen. Een moderne variatie hierop is het schiereiland. Jack van Gelder had dit tot een paar jaar geleden. Dan laat je een rondje haar op de voorkant van je hoofd uitgroeien. Allemaal typische gevallen van het ontkennen van je eigen kaalhoofdigheid. En waarom?

Kalen is niet erg, zo lang je het maar niet probeert te verhullen. Daar is nog nooit iemand beter van geworden. Als je kalend bent, hup, wees een vent en haal het laatste restje ook maar weg. Ik kan zo een hele rij mannen opnoemen die hier enorm van zouden opknappen. Wat dacht je van Mart Smeets? Wordt meteen de aandacht afgeleid van die ijstruien en potsierlijke colberts. Jan de Hoop? Hup haar eraf, nee, beter nog, meteen hele hoofd eraf, zo klaar. Eikel. Wie er trouwens doodeng uitziet met kaal hoofd: Jan Pronk. Nu hoor ik je denken: ja maar dat ligt niet aan wel of geen haar, dat rubberen gezicht is gewoon doodeng, maar nee. Zonder haar is het nog enger. Dan valt dat gezicht nóg meer op. En zijn wenkbrauwen zijn ook veel meer aanwezig. Hij was bij EénVandaag en ik heb het uit gezet. Ik werd er gewoon naar van. Toch denk ik dat hij de uitzondering is die de regel bevestigt.

Ook vreselijk: mannen die hun haar verven. Waarom pakt dat altijd slecht, je ziet dat meestal heel erg goed! Staan ze dan zelf met haarverf en van die plastic handschoentjes in de badkamer? Om geld uit te sparen? En dat terwijl grijs haar bij mannen vaak goed staat. Ik snap van een vrouw wel dat ze haar haar verft, zou ik zelf ook doen. Maar als de meneer ineens met zo’n spoeling in de badkamer stond, zou ik me wel zorgen maken.

Nee, mannen moeten een fris kapsel hebben en als dat niet meer kan, dan hun kaalhoofdigheid omhelzen en het laatste restje eraf scheren. En als er nog wel genoeg haar is, dan graag gewoon in grijs, dat staat gedistingeerd en in sommige gevallen zelfs sexy. Umberto Tan. George Clooney.

1 opmerking:

  1. Als hoofdhaarloze man zeg ik: hulde aan dit statement! Weg met de rare kapsels!

    BeantwoordenVerwijderen