maandag 11 januari 2010

Elizabeth Gilbert geeft een interview

Op de website van CNN staat een leuk interview met Elizabeth Gilbert, de schrijfster van Eat, Pray, Love. Een aantal jaar geleden kocht ik dat boek alleen maar omdat er stickertje op zat waarop stond ‘New York Times Bestseller’, later werd mij duidelijk dat het een enorme hit (en hype) was. Het boek was echter zeer de moeite waard. Vooral het eerste deel ervan dat zich afspeelt in Italië en waarin ze Italiaans leert, vond ik inspirerend. Met Ashrams en mediteren (de onderwerpen in het deel ‘pray’) heb ik minder.


Na dit boek las ik ook haar boek The Last American Man. Dit boek bevat een portret van Eustace Conway, een man die probeert (en slaagt) van de natuur te leven. Ook een erg inspirerend boek. Op mijn verlanglijstje staat nog een ander boek van haar: Stern man.

Het interview op CNN is gegeven ter gelegenheid van het verschijnen van haar nieuwe boek Committed. Het boek is het verslag van een onderzoek naar het verschijnsel ‘huwelijk’. Het interview bevat een aantal leuke quotes. Over het huwelijk zegt ze onder andere:
”Not since I was about 13 years old, and obsessed with Charles and Diana's wedding, could I say that I have fantasized about the big white wedding. I have lots of romantic fantasies, that just doesn't happen to be in my playbook. But I recognize that it's something a lot of people care about, and I respect that. I do think, though, that it's really important if we are to become adults, if we are to graduate out of girlhood and into womanhood, that one of the most important steps we have to take is to begin to recognize the difference between a wedding and a marriage.
I think a lot of people who feel as though they desperately want to be married oftentimes simply desperately want to have a wedding.”
En verder:
“What I've discovered is that it's not so much a boxy, rigid institution, but a thousands-of-years-old, ever-evolving, liquid, flexible, malleable social science experiment that we are still very much tinkering with and that people will tinker with for as long as there's such a thing as institutionalized couplehood.
I feel more like I'm part of something that's very old and interesting rather than having been shoved into a container that doesn't fit me.”
Binnenkort moet ik het boek maar eens gaan kopen. Het interview is in ieder geval al een tip.

Overigens vond ik hier, voor de lezers van Eat, pray, love, een leuk stuk over de ex-man van Gilbert die zijn eigen boek gaat schrijven. Het overzichtje onderaan waarin een aantal boeken wordt genoemd van exen die over elkaar en hun huwelijk schrijven is vooral interessant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten