donderdag 3 december 2009

Tv

Wij moesten een nieuwe tv. Nou ja, moesten. We moesten helemaal niks. We hadden blijkbaar een tijd geleden zelfstandig besloten dat onze oude tv niet meer goed genoeg was. Niet goed genoeg voor ons nieuwe huis en onze nieuwe woonkamer. En dus moest er een nieuwe tv komen. De oude tv deed het nog. Behalve dat hij enorm lelijk was, was er eigenlijk niks mis met onze oude tv. Maar tegen mijn principe in dat we pas wat nieuws kopen als het oude stuk is, kochten we toch een nieuwe tv.

De oude tv was eigenlijk één groot compromis geweest. Toen wij vijf jaar geleden gingen samenwonen, had H. eigenlijk geen uitgesproken mening over ons interieur. Onze inrichting bestond uit een samenraapsel van zijn en mijn spullen. Met wat creativiteit wisten we er een enigszins uniforme inrichting van te maken. Wat we niet hadden kochten we er zelf bij, met dien verstande dat we altijd datgene kochten wat betaalbaar was en het minst lelijk. Dit hield in dat wij in de IKEA in één keer naar het magazijn liepen en daar dan iets uit kozen wat acceptabel was. H vond het meestal wel best, zolang ik niet iets heel geks bedacht en hij heel snel weer naar huis mocht. Een aantal jaar geleden konden wij de tv van H’s ouders krijgen. Omdat H over dit onderdeel van het interieur een zeer uitgesproken mening had, dat wil zeggen hij wilde de tv héél graag hebben, heb ik, ondanks mijn aversie tegen het ding, ingestemd met plaatsing ervan in onze woonkamer. De komst van deze enorme tv, met dito achterkant, had tot gevolg dat wij ook een nieuw tv meubel moesten hebben. Een groot tv meubel. Nu zijn tv meubels al niet mooi, maar grote tv meubels zijn echt lelijk. We wisten in het magazijn van IKEA de minst lelijke uit te kiezen en zo wende ik de afgelopen drie jaar aan het bakbeest in onze woonkamer.

Maar goed, bij de nieuwe woonkamer hoorde een nieuwe tv. En aangezien ik geen bal verstand heb van apparatuur, en enigszins aanschafmoe was, was dit de taak van H. Maar dat was geen eenvoudige taak. Vroeger kocht je in een winkel een tv. Je kon kiezen tussen drie maten en drie merken en dat was het. Tegenwoordig brengen tien tv producenten acht modellen op de markt en worden die modellen elk jaar ge-update danwel aangepast en kun je al die modellen op internet terugvinden en schrijft iedereen daar recensies over. Dit heeft tot gevolg dat je je moet verdiepen in de meest bizarre specificaties wil je een enigszins doordachte keuze kunnen maken. Zo is allereerst de maat van het beeld van belang. Geloof me, als je in een winkel staat is 96 centimeter helemaal niks als ie naast een scherm van ruim 120 cm staat, maar thuis is dat ineens heel groot. Het aantal ingangen is ook van belang. Daar heb je dan hdi, hdmi en scartingangen voor. Of ik heb t helemaal mis, ik weet t echt niet. Ik heb me alleen maar laten overdonderen door deze woorden. In ieder geval is dat niet het enige. Een belangrijke rol speelt uiteraard het beeld. Dit beeld wordt bepaald door in ieder geval de specificatie of het een HD-beeld is of dat het HD-ready is. Ik weet niet wat dit betekent. HD staat denk ik voor high definition maar wat er dan hoog gedefinieerd is, ik heb geen idee. Ook van belang is het aantal hrtz. Ik weet niet wat dat zijn. Ik dacht altijd dat hertz een meeteenheid voor geluid was, maar dit gaat over beeld. Maar je moet zeker 100 hrtz hebben. Anders kijken mensen je raar aan, heb ik gemerkt. Met minder dan 100 hrtz ben je een pauper. En dan de kleuren: ‘Dat en dat type is iets blauwer van kleur dan dat en dat type’. Ik had geen idee. Vervolgens kun je tv’s kopen met ingebouwde dvd spelers, mogelijkheden er het ‘web’ mee op te gaan, ingebouwde digitennekaarten, ambilight, doorzichtige randen, glimmende randen, zilverkleurige randen en ga zo maar door. En dan moet je geen LG kopen want LG, dat is echt niks. Kortom dit woud aan keuzes is ons niet in de koude kleren gaan zitten. H heeft vele middagen doorgebracht bij elektronicazaken en gister hebben we de eerste film op onze nieuwe tv gekeken. Ik vond het wel mooi. Ik kon de ondertiteling lezen zonder bril, we hebben er geen tv meubel voor nodig want hij hangt, en het is een zwarte. Ik ben tevreden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten