woensdag 2 december 2009

Heimelijke genoegens

Je bent een ambitieuze dertiger, je hebt een academische opleiding, soms zelfs dr. voor je naam. Je hebt een leuke, uitdagende baan, waarbij veel denkwerk verricht moet worden. Je bent cultureel geïnteresseerd, leest graag een goed boek, gaat naar musea en concerten, en je volgt de politieke ontwikkelingen nauwkeurig. Je leest elke dag een van de grote landelijke dagbladen van voor tot achter. Je kijkt naar Pauw en Witteman, wordt afgeleid door de pochet van Sven Kockelman, scheldt op Clairy Polak, luistert goed naar Ferry Mingele en geniet van Conny Mus. Toch?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mij in huiselijke omgeving de laatste tijd ontwikkeld heb tot een soort onbenullige puber. Als ik ’s avonds thuis kom uit werk ben ik moe en heb ik geen zin te lezen. In de sidebar van dit weblog staat al veel te lang hetzelfde boek, Eef is in de tussentijd al aan iets anders begonnen. Dat komt doordat ik bij thuiskomst de tv aanknal en op de bank plof. Zo rond een uur of half zes is er niet veel soeps op tv (mijn meneer is het hier niet mee eens, die leest altijd Teletekst) en dan kijk ik naar As the World Turns en/of Gilmore Girls. En/of, inderdaad, want ik zap ook nog eens de hele tijd heen en weer. Ik weet inderdaad dat beide series heel slecht zijn, daar hoef je mij niet van te overtuigen, ik ben immers een kenner, maar het grote voordeel van deze programma’s is dat je er niet bij hoeft na te denken. Erbij nadenken is zelfs sterk af te raden, want dan zou je heel depressief van je eigen toestand kunnen raken.

Dan hebben we het nu alleen nog maar over het begin van de doordeweekse avond. De zondag ziet er nog een stuk afschrikwekkender uit. In plaats van naar buiten te gaan, een wandeling te maken, een museum te bezoeken, een film te kijken, naar de dierentuin te gaan, zet ik resoluut de tv aan op mijn favoriete zender: Mtv. Ik hoorde pas iemand zeggen dat Mtv helemaal passé is, nou, bij mij beleeft de zender zijn gloriedagen. Op zondag is er namelijk altijd de Mtv Weekend Break en kan je de hele dag afleveringen van hetzelfde programma kijken. Mijn persoonlijk voorkeur gaat uit naar de reality-soap The Hills, een spin-off van de reality-soap Laguna Beach. Het genre van de reality-soap is een geniale uitvinding: Het lijkt allemaal echt, in tegenstelling tot andere series, maar ondertussen word je net zo hard geflest als bij de reguliere soap.

In The Hills wordt een aantal vrouwen van een jaar of twintig gevolgd: Heidi, Lauren en Audrina. Heidi is een soort barbiepop die zich vooral druk maakt om haar achterlijke vriendje Spencer, die de reden is dat ze niet meer met de rest omgaat. Lauren is de ‘slimme’ en de spil van de vriendengroep. Zij maakt zich vooral druk om het feit dat Heidi en Spencer over haar roddelen. Audrina is de stoere rockchick die zeurt over haar groezelige motorvriendje Justin Bobby. Hij heet overigens Justin Bobby, doordat hij zijn echte naam, Justin, saai vond en voortaan Bobby genoemd wilde worden. Klinkt als een goed idee hè? In de hele serie gebeurt eigenlijk niets noemenswaardigs en hierin zit ‘m voor mij dan ook de aantrekkingskracht. Je ziet de dames vooral lunchen op een terrasje, ’s avonds in een club cocktails drinken, of bij elkaar thuis langsgaan. Af en toe zitten ze achter een computer op hun werk bij een modeontwerper of een evenementenbureau. Tijdens al deze activiteiten doen ze slechts één ding: over elkaar praten. Het komt op mij allemaal heel overzichtelijk over. Nooit zie je ze in de rij staan bij een supermarkt met een kar vol wc-rollen, terwijl ze schelden dat driekwart van hun boodschappenlijstje uitverkocht was. Wat een heerlijk leven! Nooit een puistje, altijd mooie kleren en ook altijd netjes opgemaakt. En dat is waar je voor betaald wordt: er leuk uitzien en verder een beetje kletsen en cocktails drinken. Op een druilerige zondagmiddag is het precies wat ik nodig heb.

Andere programma’s die ik op zo’n moment heel goed kan hebben:
Made – Kneuzige kinderen worden in drie weken door een coach getraind om vervolgens goed te kunnen sporten, dansen, gitaarspelen, met als uiteindelijke doel: meisjes versieren en prom-king worden
Alles op het kanaal E for Entertainment, waar de meest nutteloze weetjes over bekende en ook zeer onbekende Hollywoodfiguren worden gebracht. Ik heb pas met Eef urenlang naar ‘The Red Carpet’ zitten kijken: een programma dat zich uitsluitend richt op actrices en met name op hun jurken. Je krijgt uitgebreid uitleg over de ontwerper, het ontwerp en waarom dit wel of juist niet goed bij de borsten of billen van deze actrice past.
A Shot at Love with Tila Tequila – Ik weet nog steeds niet wie Tila Tequila is, maar gezien haar uiterlijk schat ik haar in als een stripper. In dit programma is zij op zoek naar een geschikte partner m/v en de kandidaten moeten onderling vechten om haar tere hartje. Zij doen dit door bijvoorbeeld te modderworstelen of een striptease op te voeren.
The Girls of the Playboy Mansion – Een kijkje in het leven van de drie blonde, rondborstige vriendinnen van Hugh Heffner. Deze dames zijn zo heerlijk onbenullig, ze zouden workshops kunnen geven.
The City – Spin off van The Hills, waarin een van de dames het moet gaan maken in New York.
Taking the Stage – Een van de nieuwste Mtv hits. Reality soap die zich afspeelt op een soort middelbare school voor kunstzinnige kinderen. Bedoeling is dat zij het gaan maken als dansers, zangers, rockers of rappers.

Er is dus een grote schat aan juweeltjes op televisie, een schat aan programma’s waar je bij kunt uitrusten en waar je je aan kunt optrekken als het allemaal even wat minder gaat. Weg met actualiteitenprogramma’s, daar word je alleen maar gedeprimeerd van, hoera voor de reality-soap!

2 opmerkingen:

  1. Min persoonlijke Mtv topper is My Sweet 16!!!! Verwende amerikaanse kids, wonend in de grootste villa van de toch al niet misselijke andere stulpjes in de wijk, krijgen van paps en mams een geheel over the top Sweet 16-feest, uitgevoerd in een door de jarige uitgekozen thema, compleet met eigen filmsterren-entrance over een rode loper, optreden van een (slechts in Amerika) bekende rapper, drie verschillende outfits, 200 van hun "best friends" en als afsluiter een bling bling Mercedes/BMW/Porsche/Jaguar waar de gemiddelde Nederlander wel twee keer U tegen zegt... En o wee, als de kids niet krijgen wat ze willen, dan zwaait er wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kloe en Kourtney take Miami en Kendra op E! Entertainment. HEERLIJK!

    BeantwoordenVerwijderen