dinsdag 28 februari 2012

Mooi woord: Francobolli

Bijnamen, ik ben er wel van. Het zit in de familie, ik geloof niet dat mijn ouders mij veel bij mijn echte naam hebben genoemd. De meest idiote dingen kwamen voorbij, met name veel dingen met etenswaren, nu ik erover nadenk. Nu ik zelf met de meneer mijn eigen familie vorm, blijkt dat ik besmet ben met hetzelfde virus. Zelden roep ik hem bij zijn naam, terwijl hij dat bij mij wel doet.

Toen ik nadacht over deze column, dacht ik aan de vakantie in Italië, toen ik het woord 'francobolli' te pas en te onpas gebruikte. Zeg nou zelf, 'francobolli', dat is toch een fantastisch woord? Eerder schreef ik over de jaarlegging en het penantje, allebei ook fantastische vondsten, maar ze verbleken in het licht van francobolli. Francobolli. Zeg het nog maar een keer: francobolli.

Helaas ben ik inmiddels besmet met de kwaal van het weten. Gelukkig prijs ik de mensen die de betekenis van het woord francobolli niet kennen. Die hun fantasie de vrije loop kunnen laten. Francobolli, wat zou dat zijn? Misschien is het wel een groot strateeg, met een standbeeld in Florence. Francobolli, Francobolli, man van de geschiedenis, Francobolli, Francobolli, wie was dat ook al weer? Of is het anders een soort patisserie? Iets dat Italianen eten op speciale feestdagen? Je bakt een grote francobolli voor de hele familie, die overgiet je met rum en dan steek je hem vlak voor het opdienen aan tafel in de fik. Voor iedereen een lekker stuk geflambeerde francobolli met kerst.

Dan nu de ontknoping, de ware betekenis van francobolli. Francobolli zijn... Italiaanse postzegels. Vind je dat teleurstellend? Ik vind het nog steeds een heerlijk woord. Het was even weggezakt, maar mijn liefde voor Francobolli is nu weer in alle hevigheid aangewakkerd. Wil je ook de gezelligheid van Francobolli ervaren? Doe als ik en noem je meneer drie weken lang Francobolli. Waan je op de camping, in de rij bij de wasbakken, schreeuw het in de auto of fluister het in de kathedraal: "Hallo Francobolli, zie je daar dat mooie schilderij?" Ik verzeker je dat je er een heel gezellig vakantiegevoel van zult krijgen.

2 opmerkingen:

  1. wat een leuke blog.
    Francobolli! zie het helemaal voor me.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastisch bericht ... Ik geniet heel veel als ik lees deze blog .. Serieus sommige blog delen interessante informatie met behulp van de prachtige inhoud, ik vooral graag het blog dat ook de eigen ervaringen in hun artikel worden delen ..

    BeantwoordenVerwijderen