donderdag 12 januari 2012

Gelukzaligheid

Voor het kerstreces schreef ik over de lol van het kerstpakket. De verwachting, de spanning, de vreugde, de voldoening. Dan nu de teleurstelling. Ja ja, het hele spectrum aan emoties komt hier voorbij, zeker als het gaat om het krijgen van cadeautjes. Kreeg de meneer nog een traditioneel kerstpakket met etenswaren en wijn, bij mij op het werk is er gemoderniseerd: we kregen een pasje en punten en daarmee mochten we op een website een cadeau uitzoeken. Prachtig mooi!

Met trillende vingers tikte ik het webadres van Cadeautje van de Zaak in. Ik logde in en daar verschenen de schatten, bijna binnen handbereik. Met de meneer koos ik een cadeau uit, iets voor hem en iets voor mij. Dat is wel zo gezellig, aangezien ik me altijd zo gretig op zijn kerstpakket stort. Een paar dagen later besloot ik, na nog even nadenken of ik toch niet stiekem een krulset of tosti-ijzer nodig had, de boel te bestellen. Verdorie, site onbereikbaar. Nog een keer proberen, nee ik kwam er niet door.

Leeg staarde ik voor me uit. Ik kreeg hetzelfde gevoel dat ik altijd krijg als ik iets leuks gezien heb in een winkel, het niet koop, er een nacht over slaap, dan besluit om terug te gaan en het toch te kopen, om erachter te komen dat het niet meer in de winkel is. Leeg en verdrietig, overmand door spijt! Gelukkig lukte het een paar dagen later wel. Alleen toen was een van mijn cadeaus ineens veel duurder, waardoor we dat niet meer konden bestellen. Nog meer spijt. Ik heb er nog een e-mail aan gewaagd, maar daar heb ik nooit meer wat op gehoord.

Uiteindelijk besloot ik dan maar iets anders te bestellen. Er stond immers nog genoeg moois en leuks op de site, en ik moet ook niet zeuren, want je krijgt het tenslotte cadeau. Dus hup, de spullen in het winkelmandje en afrekenen! Toch? Nee hoor. Nu werkte het afrekenen niet. Bijna smeet ik schuimbekkend de laptop door de kamer, nadat ik eerst, heel geduldig, het adresformulier op drie verschillende manieren had ingevuld. Hoe moeilijk kan het zijn om een simpele website in elkaar te flansen, beste mensen van Cadeautje van de Zaak? Best moeilijk, blijkbaar. Van collega's hoorde ik vergelijkbare verhalen.

Toch zal ik, tegen de klippen op, blijven proberen een cadeau te bestellen. Als ik dat dan in een enveloppe in de brievenbus krijg, komt vast dat gelukzalige kerstpakkettengevoel weer over me. En dat is waar het uiteindelijk om gaat, een gevoel van gelukzaligheid in donkere dagen, tegen de teleurstellingen in. Duim voor me.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten