maandag 10 oktober 2011

Borstkankermaand

Oktober is behalve de wijnmaand en rozenkransmaand ook de maand van borstkanker. Een maand waarin aandacht wordt gevraagd voor een vreselijke ziekte. Vergeet niet dat 1 op de 8 vrouwen deze vorm van kanker krijgt. Mannen kunnen trouwens ook borstkanker krijgen, alleen wordt bij hen 100x minder vaak deze diagnose gesteld dan bij vrouwen. De kans dat dit één van de Gemodderdames treft, is dus groot. De kans dat het iemand in je nabije omgeving overkomt is nog groter, waarschijnlijk zelf onvermijdelijk. Een griezelige en angstige gedachte, maar ook een realistische. Daarom is onderzoek nodig.

Naast KWF Kankerbestrijding en de Borstkankervereniging Nederland is waarschijnlijk de bekendste organisatie die zich bezighoudt met bewustwording en fondsenwerving Pink Ribbon. Pink Ribbon is deze maand overal; je kan er bijna niet omheen. En het is heel gek, maar hoe meer Pink Ribbon ik tegenkom, hoe minder ik de neiging heb om bij te dragen aan die fondsenwerving. Het is teveel, gewoon teveel.

Misschien vind je me een zure blogger, maar die al gadgets werken op mijn zenuwen. Armbandjes, kralen, bh's van Marlies, high tea-bijeenkomsten, ladies' nights en een glamoureuze party om de lancering van een dikke glossy te vieren. Voor de verandering heeft dit niet eens zozeer te maken met het feit dat al die kraaltjes en spiegeltjes roze zijn (ookal schrijft Pink Ribbon in de doelstellingen over mensen en niet over vrouwen, hun doelgroep is nogal duidelijk gedefinieerd), maar meer dat het blijkbaar belangrijk (of nodig?) is om mensen in ruil voor hun steun aan een goed doel, ze iets tastbaars te geven. A token of appreciation. Een soort ons kent ons.

Mijn gevoel is dubbel. Pink Ribbon doet goed werk, en sommigen vinden zelfs dat ze een pioneersrol vervullen. Het is een sterk opgebouwd merk dat heel knap in elkaar zit. Maar ik kan op de een of andere manier meer waardering opbrengen voor een wielrenner die zesmaal probeert de Alpe d'Huez te beklimmen dan iemand die een roze armbandje etaleert. Als je daadwerkelijk in het goede doel geïnteresseerd bent, is het dan nodig dat dit in het openbaar getoond moet worden? Of is dit DE manier om zoveel mogelijk geld in te zamelen, en dus per definitie een goede campagne? Je kan ook geld overmaken, maar dan krijg je geen cadeautje. Kan er sprake zijn van altruïsme?

Heeft een van onze lezers iets gekocht wat met Pink Ribbon te maken heeft? Ik ben erg benieuwd naar de aankopen en ervaringen.

6 opmerkingen:

  1. Heb al regelmatig PR-producten gekocht vanwege zieke vrouwen in mijn omgeving, maar het begint mij zo langzamerhand ook te irriteren. Want waarom moet alles zo glamoreus? Borstkanker is niet sexy, het is k*t.

    En waarom dat 'Als je maar sterk bent?' Niks 'als'. Ja, als je pech hebt, dan nekt het je.

    Ik snap dat PR een manier is om er mee om te gaan, andere mensen zullen het een verademing vinden. Het is wel zwaar, maar het is wel roze. Toch schrikt PR door haar dwingende imago een grote groep mensen af.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees net dat iemand een paar PR-kaplaarzen heeft. En nu vraag ik me dus af wat er nog meer aan PR-producten is. En wat je er in godesnaam mee moet? Kan je niet beter gewoon geld vragen ipv de helft van de inkomsten uit te geven aan cadeau's?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vorig jaar naar de PR avond van Legally Blonde geweest, dat vond ik leuk doorgecombineerd. Ook tassenhangers, armbandjes etc. gekocht. En veters in mijn hardloopschoenen. Ik denk dat het op deze manier tastbaarder wordt voor mensen ipv gewoon geld storten.
    Maar met kopen let ik er wel op dat er een groot gedeelte naar PR gaat. Zo zijn er bedrijven die maar 1 euro per armband overmaken, maar ook bedrijven die het hele bedrag overmaken (zeggen ze). En het zijn vaak van die fijne 'even bij de kassa erbij leggen' artikelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmmm... een dilemma. Uiteraard is het goed als er aandacht gevraagd wordt voor een goed doel. Nog beter als daardoor meer mensen iets bijdragen.

    Anderzijds lijkt de PR - ook bij andere goede doelen, trouwens - een doel op zich te worden en goede PR kost over het algemeen geld.

    Kortom, ik ben er (nog) niet uit.

    (Zelf heb ik op mijn site staan dat 10% van mijn inkomsten naar een goed doel gaat. De client bepaalt welk goed doel dat is.)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Jan, en waarom heb je dat op je site staan? Wat is je overweging destijds geweest?

    @Pep, ik denk dat je wel een punt hebt met die tastbaarheid. Heb je dit jaar als iets nieuws aangeschaft?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Lein Sowieso een bijdrage leveren (iets terug doen voor het grotere geheel) en daarnaast aan de client een keuzemogelijkheid geven.

    BeantwoordenVerwijderen